Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.pl
Jesteś w strefie Premium
Strona główna>Artykuły>Finanse>Zarządzanie>

Sprzedaż substytutów mięsa spada – znudziły się?

Obrazek

 

 

 

Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze, ale w tym przypadku nie tylko inflacja wpłynęła na wybory konsumenckie. Zmienia się świadomość dotycząca tych produktów, rośnie chęć powrotu do tradycyjnych przepisów, maminej kuchni i zrównoważonej diety. A może moda przeminęła? 

Dorota Kolasińska1 października 2022, 10:00

Z tego artykułu dowiesz się:

  • gdzie sprzedaż substytutów mięsa spada? 
  • jak konsumenci oceniają rynek substytutów mięsa w Polsce? 
  • czy Polacy jedzą mniej mięsa niż kilka lat temu? 
  • dlaczego konsumenci rezygnują z substytutów mięsa i mleka? 

Nie można zaprzeczyć, że rynek substytutów mleka i mięsa rósł w zastraszającym tempie w ostatnich latach. Pojawiła się moda na wykreowaną w przestrzeni medialnej dietę bezmleczną i bezmięsną jako tę „zdrową”, „korzystną dla ochrony środowiska” i „z poszanowaniem dla zwierząt”, często promowaną niepotwierdzonymi naukowo mitami, które do mięsa i mleka się po prostu przykleiły, jak niechciana etykieta. Niektórzy konsumenci potrafią nawet mieć wyrzuty sumienia, że jedzą mięso czy produkty mleczne – przez absurdalne kampanie wprowadzające dezinformację w dietetycznym świecie, posługując się manipulacją obrazami, wykorzystaniem podobnych nazw produktów, obrzydzaniem spożywania mięsa i innymi niezrozumiałymi formami przekazu.

Miejsce na substytuty produktów zwierzęcych oczywiście na półkach sklepowych jest i lepiej jeśli wypełni je polska firma niż zagraniczna. Jednak wielu czytelników może zaskoczyć fakt, że coraz więcej firm zajmujących się przetwórstwem mięsa i mleka wprowadza na rynek również substytuty.

Holandia notuje spadek sprzedaży substytutów mięsa

Zainteresowanie, a może i moda na te produkty w ostatnim czasie rosła, teraz jednak zaczęła spadać. Jak wynika z holenderskich danych substytuty mięsa zwykle były droższe o około 30% od produktów pochodzenia zwierzęcego, teraz w dobie olbrzymiej inflacji i wysokich kosztów każdy szuka oszczędności, nawet w żywności. Sprzedaż tych produktów obecnie spadła o 5%. Pierwszym argumentem jaki przytacza LTO Nederland (rolniczy związek) jest wzrost ceny. Drugim bardzo istotnym jest smakowitość produktów, wiele z nich konsument kupuje raz i więcej do nich nie wraca. Czasami dochodzi do pomyłek, ze względu na łudząco podobny wygląd. 

W USA również spadek dla alternatyw mięsa

Jak podaje Financial Post rozwój rynku substytutów mięsa i mleka rósł dynamicznie. Cieszył się dwucyfrowym wzrostem, a teraz według danych Information Resources Inc. nie tylko przez dłuższy czas utrzymywał się na tym samym poziomie, a dziś z kolei notowany jest spadek o 10,5%!

Jak podkreśla Jonny Parker, specjalista ds. świeżej żywności w firmie zajmującej się badaniami rynku,  pół-wegetariańscy klienci, którzy mogli zdecydować się na produkt alternatywny, teraz wybierają tańszy prawdziwy produkt. Wraz z inflacją konsumenci stają się mniej skłonni do płacenia premii za sztuczne mięso. Ważną rolę odgrywają również kwestie związane ze smakiem i zdrowiem.

W lipcu Deloitte Consulting LLP. przeprowadził ankietę wśród 2000 konsumentów i stwierdził spadek zaufania dotyczącego tego, że mięso roślinne jest zdrowsze i bardziej przyjazne dla środowiska niż mięso pochodzenia zwierzęcego. I nic w tym dziwnego, bo część z produktów powstaje w laboratorium – wysokie zużycie energii, środków chłodniczych, chemicznych, dezynfekcyjnych, pakowanie w plastik. Raczej nie wydaje się to zdrowe i pozbawione śladu węglowego…

W Polsce drogo i za mała gama produktów

Jak czytamy na Biznes Newseria badanie Smart Protein wskazało, że zdaniem wielu polskich konsumentów żywność pochodzenia roślinnego jest po prostu za droga, za mało jest informacji na temat produktów, nie ma wystarczającego wyboru roślinnych opcji podczas jedzenia poza domem. Produktów jest może więcej niż kilka lat temu, ale nadal w wielu sklepach nie ma tego czego szuka ta grupa konsumentów, szczególnie w tych małych, osiedlowych sklepach.

Teoretycznie Polacy deklarują, że zamierzają jeść mniej mięsa już od jakiegoś czasu, ale wydaje się to jedynie „gadaniną dla zaspokojenia sumienia” niż realnym działaniem, gdyż w danych dot. spożycia mięsa tego absolutnie nie widać. W 2005 r. średnie spożycie mięsa per capita w Polsce wynosiło ok. 66 kg rocznie, w 2021 r. zjedliśmy przez rok średnio 73,8 kg mięsa plus podroby. Warto dodać, że do tego dochodzi około 252 l mleka rocznie (ta wartość również rośnie). Także mimo obaw, które co jakiś czas się pojawiają w branży, nie ma powodu do niepokoju. Kotlet schabowy, pierś z kurczaka, stek czy burger królują i królować będą, popijane szklanką mleka dziennie. 

Oprac. dkol na podst. biznes.newseria.pl/ nos.nl/ financialpost.com/Bloomberg.com

Fot. Envato Elements



Picture of the author
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Ważne Tematy

    • Produkty Agrasklep
  • Social Media
  • top agrar Polska
  • Profitehcnika
  • Tygodnik - rolniczy
  • Elita
  • Mleko24
  • Wiom
  • Sad Nowoczesny
  • Traktorpool
  • Agrarlex
  • Agrarpogoda
  • WH
  • Ogłoszenia agro
  • Smart wieś
  • Agrarsklep
  • Strona firmowa

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)

Ważne Tematy

    • Produkty Agrasklep
  • Social Media
  • top agrar Polska
  • Profitehcnika
  • Tygodnik - rolniczy
  • Elita
  • Mleko24
  • Wiom
  • Sad Nowoczesny
  • Traktorpool
  • Agrarlex
  • Agrarpogoda
  • WH
  • Ogłoszenia agro
  • Smart wieś
  • Agrarsklep
  • Strona firmowa

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)