StoryEditor

Zgłoszenia IRZ Plus tylko w aplikacji: jest zmiana terminu!

Elektroniczne zgłoszenia w IRZ Plus miały być obowiązkowe już od początku przyszłego roku. Rolnicy nie są jeszcze gotowi na całkowitą rezygnację z papierowych zgłoszeń w ARiMR. Resort rolnictwa przesunął termin wejścia w życie zmian. Na kiedy?

08.09.2025., 14:00h

Zmiany w IRZ Plus

Dobra wiadomość dla rolników. Ministerstwo rolnictwa wydłuża możliwość zgłaszania zdarzeń w systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) w formie papierowej.

Wiceminister Jacek Czerniak poinformował, że przygotowuje nowe przepisy, dzięki którym rolnicy będą mogli korzystać z papierowych formularzy aż do 31 grudnia 2026 roku. Dotyczy to posiadaczy bydła, owiec, kóz, świń oraz właścicieli koniowatych. Wersję papierową będzie można prowadzić także w przypadku ksiąg rejestracji.

– Nowe przepisy mają na celu przedłużenie do 31 grudnia 2026 r. terminu dopuszczającego składanie zgłoszeń i wniosków do bazy danych ARiMR w postaci papierowej – poinformował wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak.

Decyzja to odpowiedź na postulaty izb rolniczych, które alarmowały, że wielu gospodarzy – zwłaszcza starszych i z terenów o słabym dostępie do internetu – nie poradzi sobie z pełną cyfryzacją. Całkowite przejście na system elektroniczny mogłoby oznaczać chaos i błędy w rejestrze zwierząt.

Przypomnijmy. Od 2026 roku wszyscy posiadacze zwierząt gospodarskich, takich jak bydło, owce, kozy, świnie czy konie, mieli obowiązkowo korzystać z aplikacji IRZplus i zgłaszać zdarzenia wyłącznie w formie elektronicznej. Teraz rolnicy zyskali dodatkowe półtora roku, aby spokojnie przygotować się do pełnego przejścia na system cyfrowy.

Jakie korzyści daje IRZPlus?

Obowiązkowa rejestracja elektroniczna w IRZ Plus ma przynieść rolnikom konkretne korzyści finansowe i organizacyjne. Przede wszystkim znikną koszty związane z dojazdem do biur powiatowych czy opłatami pocztowymi za wysyłkę dokumentów. Elektroniczne zgłoszenia pozwolą też szybciej korygować błędy i uniknąć długotrwałych wyjaśnień z urzędnikami.

Dla rolników, którzy jeszcze nie korzystali z IRZplus, przewidziano wsparcie. Pomocą służyć będą zarówno pracownicy ARiMR, jak i Ośrodków Doradztwa Rolniczego. Warto więc wcześniej zapoznać się z działaniem aplikacji i w razie potrzeby skorzystać ze szkoleń czy konsultacji.

Przypominamy, że nie ma obowiązku prowadzenia rejestru w dwóch formach jednocześnie – jeśli zgłoszenia dokonywane są w IRZplus, uznaje się, że księga rejestracji prowadzona jest prawidłowo w formie elektronicznej. Papierowe dokumenty będzie można prowadzić tylko do końca 2026 roku – później taka opcja zniknie.

Kamila Szałaj

Kamila Szałaj
Autor Artykułu:Kamila Szałaj Redaktorka portalu tygodnik-rolniczy.pl i Tygodnika Poradnika Rolniczego. Kamila Szałaj jest ekspertką z zakresu polityki rolnej w Polsce oraz rynków rolnych. Specjalizuje się także w kwestii dopłat bezpośrednich i dotacji dla rolnictwa. Podejmuje też tematy dotyczące bezpieczeństwa w rolnictwie oraz interwencji w obronie rolników. Zdobyła 1. miejsce w ogólnopolskim konkursie KRUS „W rolnictwie można pracować bezpieczniej”. W 2018 roku odznaczona przez ministra rolnictwa medalem Zasłużony dla Rolnictwa.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 12:22