Ta strona używa cookie w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki.

Zgadzam się

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Portal partner

Wisła rzeką możliwości, ale też odczuwa skutki suszy

10.07.2018

Drukuj

Wisła rzeką możliwości, ale też odczuwa skutki suszy

Artykuł dostępny

Podczas dzisiejszej konferencji chcielibyśmy podsumować wszystkie nasze starania i działania w obszarach regulacji Wisły, jej użeglowienia i lepszego wykorzystania gospodarczego oraz poprawy stanu bezpieczeństwa –  bo, jak wiemy, jest to również groźny żywioł, który może być zagrożeniem dla wielu mieszkańców regionu. To, co nas szczególnie interesuje, to zbudowanie w naszym regionie portu multimodalnego dla kontenerowców, które mogłyby spływać do naszego regionu drogą wodną z Gdańska i Gdyni - tłumaczył Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki.
 
W pierwszej części konferencji o planach i założeniach dotyczących rozwoju dróg wodnych w Polsce mówił Przemysław Żukowski z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

r e k l a m a



Z kolei przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Wojciech Skowyrski (na zdjęciu) zabrał głos na temat ochrony przed powodzią i przeciwdziałania skutkom suszy.

– My jako „Wody Polskie” jesteśmy odpowiedzialni za walkę z powodzią i suszą. Obecnie widzimy, że problem suszy dotyka terenu niemal całego kraju. W tej chwili w woj. kujawsko-pomorskim nastąpiło obniżenie koryta Wisły i poziomu wód gruntowych i stepowienie tych obszarów jest właśnie z tego powodu. Nie ma więc innego sposobu na zatrzymanie tego procesu jak tylko wybudowanie kolejnego stopnia. Żeby po Wiśle mogły pływać duże jednostki potrzebna jest jej kaskadyzacja – mówił Wojciech Skowyrski.

W tej części dyskusji głos zabrał także prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, który mówił o Międzynarodowej Drodze Wodnej E 70. Rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych była tematem przemówienia Prezesa Związku Miast Nadwiślańskich Tomasza Sowińskiego. Natomiast Piotr Kowalski z PGW „Wody Polskie” mówił o przystosowaniu rzeki do kaskady, a prof. Krystyna Wojewódzka-Król opowiadała o społeczno-ekonomicznych skutkach zagospodarowania dolnej Wisły.
 
Druga część debaty dotyczyła problematyki wykorzystania potencjału Wisły i innych rzek w województwie kujawsko-pomorskim oraz działań podejmowanych przez samorząd województwa i jego partnerów na rzecz rewitalizacji dróg wodnych. Wśród tematów prezentowanych przez przedstawicieli marszałkowskiej administracji znalazły się między innymi plany budowy platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski, rozwój połączenia wodnego Włocławek-Toruń-Bydgoszcz-Grudziądz oraz turystyczno-rekreacyjne zagospodarowanie obszarów nadwodnych na przykładzie Zbiornika Włocławskiego.
 
Przypomnijmy, że kujawsko-pomorski odcinek Wisły liczy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W jej dorzeczu leży koło 80 procent powierzchni województwa oraz 11 z 52 miast naszego regionu, w tym cztery miasta na prawach powiatu: Włocławek, Toruń, Bydgoszcz i Grudziądz, a także Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie i Nowe. Mieszka w nich blisko 850 tysięcy ludzi, czyli prawie 70 procent ludności miejskiej województwa. Wisła jest częścią dwóch z trzech prowadzących przez Polskę i województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych: E40 – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E70 łączącej Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu.
 oprac. bcz na podstawie UMWKP

Fot. UMWKP

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rolnicy ze stref ASF przestaną tracić pieniądze?

Czytaj

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii