StoryEditor

Ciągnik Fendt 1000 Vario Gen 4 z układem zmiany mocy

Oto nowa seria ciągników Fendt 1000 Vario czwartej generacji. Moc maksymalna największego modelu 1052 została zwiększona do 550 KM. W ciągnikach zastosowano nowy układ adaptacji mocy.

22.09.2025., 21:00h

Największe ciągniki kołowe Fendt 1000 Vario są obecne na rynku już od 10 lat. Niedawno producent zaprezentował zmodernizowane ciągniki czwartej generacji, które trafią na rynek z końcem I kwartału 2026 roku. Odnowiona seria obejmować będzie 4 modele oznaczone symbolami 1040, 1044, 1048 i flagowy model 1052 Vario. Wszystkie ciągniki dysponują mocą dodatkową Dynamic Power. Moc maksymalna w największym 1052 Vario wzrasta do 405 kW/550 KM, a maksymalny moment obrotowy 2650 Nm dostępny jest już od 1150 obr./min. Pod maską pracuje niskoobrotowy, sześciocylindrowy silnik MAN o pojemności 12,4 l, który może być zasilany paliwem syntetycznym HVO.

image
W ciągnikach dokonano wiele zmian w osi rozsuwanej. Dostępna jest również standardowa oś kołnierzowa.
FOTO: Dawid Konieczka

Tylna oś rozsuwana do różnych upraw

Zmodernizowany Fendt 1000 Vario to jeszcze bardziej uniwersalny ciągnik. Do wyboru są dwa rodzaje tylnej osi: kołnierzowa i rozsuwana. W obu wariantach ciągnik może poruszać z maksymalną prędkością 60 km/h wraz z fabrycznym układem zmiany ciśnienia w ogumieniu Vario Grip. Nowa rozsuwana tylna oś pozwala przystosować ciągnik do upraw międzyrzędowych wraz kołami bliźniaczymi, opony o rozmiarze 480/95 R54. Szerokość całkowita ciągnika nie przekracza wtedy 3,5 m. W kołach można montować dodatkowo obciążniki, co pozwala efektywnie przenieść wysoką moc na podłoże. Zewnętrzne koła bliźniacze połączone są z ciągnikiem przez nowe piasty, co pozwala przenosić moc przez oś a nie obręcze jak przy zastosowaniu standardowych kół bliźniaczych.

image
Nowa oś rozsuwana umożliwia montaż obciążników w kołach.
FOTO: Dawid Konieczka

Fendt dokonał zmian w układzie filtracji oleju w przekładni napędowej Vario Drive z niezależnym napędem przedniej i tylnej osi. Dzięki tej modernizacji interwał wymiany oleju przekładniowego został wydłużony z 2 do aż 4 tys. godzin. Wymianę oleju w silniku producent zaleca co 1 tys. godzin pracy.

@topagrarpolska ?? Nowa seria Fendt 1000 Vario Gen4 już tu jest! Maksymalnie 550 KM w modelu 1052 Vario ? a dzięki układowi adaptacji mocy możesz pracować oszczędniej – np. jak w 1044 Vario ?⚡ @Fendt Global @FendtPolska  #Fendt #VarioGen4 #ciągniki #moc #rolnictwo ♬ dźwięk oryginalny - top agrar Polska

Praca z różną mocą pozwala obniżyć spalanie

Zmodernizowane ciągniki Fendt 1000 Vario wyposażone są w układ zmiany mocy. Oznacza to, że w ciągniku fabrycznie zainstalowane są różne mapy charakterystyki pracy silnika. I tak kupując ciągnik 1052 Vario można pracować nim jak mniejszym modelem 1048, 1044 lub 1040 Vario. Zdaniem producenta pozwala to zaoszczędzić na zużyciu paliwa, gdy nie potrzebujemy pracować z pełną mocą np. w transporcie lub przy uprawkach pożniwnych. Moc można obniżać wyłącznie w dół, kupując model 1044 Vario nie można podnieść w nim mocy do góry. Cały układ obsługiwany jest bardzo wygodnie na monitorze FendtONE. Wybierając ikonę  konkretnego modelu pracujemy z jego mocą. Operator informowany jest o tym również na monitorze przed kierownicą.

image
Na centralnym wyświetlaczu operator informowany jest o wybranej charakterystyce pracy silnika, tutaj jak dla modelu
1044 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Zobacz także: Rynek maszyn rolniczych: import, produkcja i relacja względem cen zbóż

Znany układ chłodzenia i filtr samoczyszczajacy

W ciągniku pracuje układ chłodzenia Concentric Air System z hydraulicznie napędzanym wentylatorem umieszczonym przed chłodnicami. Wentylator może pracować z obrotami wstecznymi. Ciągnik można zamówić z samooczyszczającym filtrem powietrza, które trafia do silnika. W pobliżu wentylatora znajduje się przewód, przez który na skutek podciśnienia zasysane są drobinki kurzu. Dodatkowo w pobliżu filtra znajduje się zbiornik sprężonego powietrza, który umożliwia aktywne oczyszczanie filtra podczas pracy. Również filtr powietrza trafiającego do kabiny posiada opcję odsysania zanieczyszczeń.

image
W ciągnikach dostępny jest samooczyszczający się filtr powietrza trafiającego do silnika.
FOTO: Dawid Konieczka

Więcej światła w nocy

Do zmodernizowanej serii 1000 Vario trafi także nowe oświetlenie robocze, takie samo jak w nowej serii Fendt 800 Vario. Dostępne będą dwa pakiety: Vision i UltraVision. W obu wariantach w dachu kabiny można zamontować nawet 12 reflektorów roboczych LED. W wersji UltraViosin każdy z nich daje światło o natężeniu nawet 4400 lumenów. Natężenie światła każdej lampy można regulować niezależnie w pięciu stopniach. Do tego dochodzą lampy robocze LED montowane na tylnych i przednich słupkach kabiny. Dostępny jest także pakiet oświetlenia GroundVison z lampami montowanymi w dolanej części tylnych błotników. Oświetlają one punkty zaczepowe, a dzięki niskiej lokalizacji na oświetlany obszar nie padają cienie.

image

Nowe ciągniki Fendt 800 Vario – co oferuje najnowsza seria?

image
Bliźniacze koła w ciągnikach z osią rozsuwaną mają rozmiar 480/95 R 54.
FOTO: Dawid Konieczka

Komfortowe miejsce pracy operatora

Kabina może być wyposażona w komfortowy fotel Titanium z elektrycznym sterowaniem. Operatorzy mogą zapisywać własne ustawienia, które przywoływane są z terminala FendtONE. Poza tym fotel jest podgrzewany, klimatyzowany, ma czterostopniowe podparcie lędźwi oraz funkcję masażu.

image
Zmiany charakterystyki mocy silnika dokonuje się na wyświetlaczu Fendt ONE.
FOTO: Dawid Konieczka

Dawid Konieczka

Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 20:52