Największe ciągniki kołowe Fendt 1000 Vario są obecne na rynku już od 10 lat. Niedawno producent zaprezentował zmodernizowane ciągniki czwartej generacji, które trafią na rynek z końcem I kwartału 2026 roku. Odnowiona seria obejmować będzie 4 modele oznaczone symbolami 1040, 1044, 1048 i flagowy model 1052 Vario. Wszystkie ciągniki dysponują mocą dodatkową Dynamic Power. Moc maksymalna w największym 1052 Vario wzrasta do 405 kW/550 KM, a maksymalny moment obrotowy 2650 Nm dostępny jest już od 1150 obr./min. Pod maską pracuje niskoobrotowy, sześciocylindrowy silnik MAN o pojemności 12,4 l, który może być zasilany paliwem syntetycznym HVO.
Tylna oś rozsuwana do różnych upraw
Zmodernizowany Fendt 1000 Vario to jeszcze bardziej uniwersalny ciągnik. Do wyboru są dwa rodzaje tylnej osi: kołnierzowa i rozsuwana. W obu wariantach ciągnik może poruszać z maksymalną prędkością 60 km/h wraz z fabrycznym układem zmiany ciśnienia w ogumieniu Vario Grip. Nowa rozsuwana tylna oś pozwala przystosować ciągnik do upraw międzyrzędowych wraz kołami bliźniaczymi, opony o rozmiarze 480/95 R54. Szerokość całkowita ciągnika nie przekracza wtedy 3,5 m. W kołach można montować dodatkowo obciążniki, co pozwala efektywnie przenieść wysoką moc na podłoże. Zewnętrzne koła bliźniacze połączone są z ciągnikiem przez nowe piasty, co pozwala przenosić moc przez oś a nie obręcze jak przy zastosowaniu standardowych kół bliźniaczych.
Fendt dokonał zmian w układzie filtracji oleju w przekładni napędowej Vario Drive z niezależnym napędem przedniej i tylnej osi. Dzięki tej modernizacji interwał wymiany oleju przekładniowego został wydłużony z 2 do aż 4 tys. godzin. Wymianę oleju w silniku producent zaleca co 1 tys. godzin pracy.
Praca z różną mocą pozwala obniżyć spalanie
Zmodernizowane ciągniki Fendt 1000 Vario wyposażone są w układ zmiany mocy. Oznacza to, że w ciągniku fabrycznie zainstalowane są różne mapy charakterystyki pracy silnika. I tak kupując ciągnik 1052 Vario można pracować nim jak mniejszym modelem 1048, 1044 lub 1040 Vario. Zdaniem producenta pozwala to zaoszczędzić na zużyciu paliwa, gdy nie potrzebujemy pracować z pełną mocą np. w transporcie lub przy uprawkach pożniwnych. Moc można obniżać wyłącznie w dół, kupując model 1044 Vario nie można podnieść w nim mocy do góry. Cały układ obsługiwany jest bardzo wygodnie na monitorze FendtONE. Wybierając ikonę konkretnego modelu pracujemy z jego mocą. Operator informowany jest o tym również na monitorze przed kierownicą.
Zobacz także: Rynek maszyn rolniczych: import, produkcja i relacja względem cen zbóż
Znany układ chłodzenia i filtr samoczyszczajacy
W ciągniku pracuje układ chłodzenia Concentric Air System z hydraulicznie napędzanym wentylatorem umieszczonym przed chłodnicami. Wentylator może pracować z obrotami wstecznymi. Ciągnik można zamówić z samooczyszczającym filtrem powietrza, które trafia do silnika. W pobliżu wentylatora znajduje się przewód, przez który na skutek podciśnienia zasysane są drobinki kurzu. Dodatkowo w pobliżu filtra znajduje się zbiornik sprężonego powietrza, który umożliwia aktywne oczyszczanie filtra podczas pracy. Również filtr powietrza trafiającego do kabiny posiada opcję odsysania zanieczyszczeń.
Więcej światła w nocy
Do zmodernizowanej serii 1000 Vario trafi także nowe oświetlenie robocze, takie samo jak w nowej serii Fendt 800 Vario. Dostępne będą dwa pakiety: Vision i UltraVision. W obu wariantach w dachu kabiny można zamontować nawet 12 reflektorów roboczych LED. W wersji UltraViosin każdy z nich daje światło o natężeniu nawet 4400 lumenów. Natężenie światła każdej lampy można regulować niezależnie w pięciu stopniach. Do tego dochodzą lampy robocze LED montowane na tylnych i przednich słupkach kabiny. Dostępny jest także pakiet oświetlenia GroundVison z lampami montowanymi w dolanej części tylnych błotników. Oświetlają one punkty zaczepowe, a dzięki niskiej lokalizacji na oświetlany obszar nie padają cienie.
Komfortowe miejsce pracy operatora
Kabina może być wyposażona w komfortowy fotel Titanium z elektrycznym sterowaniem. Operatorzy mogą zapisywać własne ustawienia, które przywoływane są z terminala FendtONE. Poza tym fotel jest podgrzewany, klimatyzowany, ma czterostopniowe podparcie lędźwi oraz funkcję masażu.
Dawid Konieczka
