StoryEditor

Deutz-Fahr 5D MY24 – nowa seria kompaktowych ciągników

Nowe modele serii 5D MY24 to propozycja dla gospodarstw rolnych, dużych sadów oraz stajni. Ciągniki sprawdzą się też w pracach leśnych oraz w utrzymywaniu terenów zielonych.
14.03.2024., 16:00h

Traktory Deutz-Fahr 5D MY 24 wyposażone są w czterocylindrowe silniki FARMotion 45. Model 5075 D ma 75 KM mocy maksymalnej i spełnia wymogi normy Stage V bez konieczności użycia płynu AdBlue. Modele 5095D i 5105D generują moc maksymalną 95 i 106 KM przy 2000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 389 i 433 Nm przy 1400 obr./min.

Aby utrzymać niskie koszty eksploatacji, okres między wymianami oleju został wydłużony do 600 godzin. Nowa seria 5D, a także inne modele Deutz-Fahr Stage V mogą być zasilane paliwem HVO (hydrorafinowany olej roślinny).

Rewers i Stop&Go

Nowa seria ciągników oferowana jest z rewersem mechanicznym lub elektrohydraulicznym Powershuttle. W wersji z rewersem, operator może regulować szybkość zmiany kierunku jazdy w 5 stopniach oraz korzystać z funkcji Stop&Go, która pozwala na zatrzymywanie i ruszanie z miejsc wyłącznie za pomocą pedałów hamulca. Przycisk sprzęgła ComfortClutch pozwala na zmianę biegów bez używania pedału sprzęgła. Funkcje szczególnie ułatwiają sterowanie podczas prac z ładowaczem czołowym lub w innych zadaniach wymagających częstej zmiany kierunku lub częstego zatrzymywania się i ponownego ruszania. Ciągniki 5D przygotowane są do pracy z ładowaczem czołowym, dostępne są zestawy Light Kit oraz Ready Kit. 

image
FOTO:

Trzy opcje przekładni

Podstawowa wersja napędu ma 30+15 przełożeń (5 biegów w 3 zakresach oraz reduktor). Dostępna jest też skrzynia z 3 półbiegami Powershift, która ma 45+45 przełożeń. Obydwie wersje napędu pozwalają na jazdę z prędkością 40 km/h przy zredukowanych obrotach silnika. Przekładnia z 3 półbiegami Powershift oferuje także reduktor z prędkością minimalną jazdy od 200 m/h. W podstawie ciągniki serii 5D MY24 mają WOM 540/540ECO/1000. Mogą być również wyposażone w WOM synchro, a opcjonalnie istnieje możliwość doposażenia ich w przedni WOM o prędkości 1000 obr./min.

Hydraulika i udźwig

Układ hydrauliczny obejmuje pompę główną o wydajności 54 l/min do obsługi podnośnika i rozdzielaczy, a także pompę dodatkową do obsługi układu kierowniczego. Opcjonalnie dostępna jest podwójna pompa główna o wydajności całkowitej 68 l/min. Z tyłu montowane są trzy obwody hydrauliczne oraz wolny spływ. Tylny podnośnik o maksymalnym udźwigu do 3600 kg dostępny jest z mechanicznym lub elektronicznym sterowaniem. System elektronicznego sterowania tylnego podnośnika w nowym ciągniku serii 5D MY24 ma w standardzie aktywną amortyzację drgań, która zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy na drodze. Oferta opcji obejmuje dodatkowo przedni podnośnik o udźwigu 2100 kg.  W celu skutecznego hamowania w każdych warunkach (winnice, tereny górskie itd.) przednie osie zostały standardowo wyposażone w hamulce tarczowe w kąpieli olejowej. 

image
FOTO:

Kabina, dach i oświetlenie

W modelach serii 5D MY24 producent zastosował 4 słupkową klimatyzowaną kabinę. Dostępne są dwie opcje dachu: standardowa wersja o obłym kształcie do zastosowania w wąskich przestrzeniach jak na przykład uprawy chmielu lub szerokie sady i winnice oraz wersja z szyberdachem (opcjonalnie ze strukturą FOPS), która jest dostosowana do prac leśnych oraz do wykorzystania w pracach z ładowaczem czołowym. Nowe ciągniki dostępne są ze światłami roboczymi LED dla zapewnienia dobrej widoczności podczas pracy nocą. Na nowej desce rozdzielczej z wyświetlaczem LCD InfoCenter+ o przekątnej 3,5", pokazywane są wszystkie istotne informacje o maszynie.

 

materiały i zdjęcia: Deutz-Fahr

 

 

Krzysztof Gębski
Autor Artykułu:Krzysztof Gębski

redaktor top agrar Polska w dziale "Technika".

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 11:43