StoryEditor

Jak sprzedawać płody rolne przez Internet?

Produkty rolne można zbywać online, czyli za pośrednictwem Internetu! Czy rolnicy dostrzegają potencjał drzemiący w tego typu działaniach? Jak skorzystać z dostępnych opcji?

01.07.2025., 13:50h

Internet to przestrzeń nieograniczona, zatem znajdzie się w niej miejsce dla każdego. Można tam kupić i sprzedać niemal wszystko. Co więcej, sprzedaż internetowa kwitnie i ma się dobrze w naszym kraju. Coraz większa liczba konsumentów wybiera właśnie tę formę zakupów – w sieci. Szybko, bez wychodzenia z domu, niemal bezobsługowo.

Sprzedaj płody rolne online

Rolnik chcący sprzedawać swoje płody rolne może skorzystać z wariantu online. Nie zawsze jest możliwa lub nie zawsze wystarcza tradycyjna opcja zbywania, jak handel bezpośredni, np. na terenie gospodarstwa. Wciąż wielu rolników korzystać ze sprzedaży na lokalnych rynkach, podczas festynów czy kiermaszów. W jaki jeszcze sposób rolnicy sprzedają swoje produkty? Posiłkując się pośrednikami, jak lokale gastronomiczne czy sklepy. Sprzedaż online ma jednak swoje ogromne plusy, dlatego warto zastanowić się nad taką forma zarobkowania. Modne są na przykład zakupy z subskrypcją, np. cotygodniowe lub comiesięczne paczki z  mięsem od gospodarza, czy skrzynki warzywami i owocami. ​Rolnicy, którzy chcą prowadzić handel za pośrednictwem sklepu internetowego, mogą skorzystać z formy działalności nierejestrowanej, która jest obwarowana konkretnymi zasadami.

Jakie są formy sprzedaży w Internecie?

Pierwszym wyjściem, które natychmiast nasuwa się, jest sklep internetowy. Ten jednak wymaga pewnych nakładów inwestycyjnych. Trzeba zaprojektować i uruchomić platformę sprzedażową, czy zainwestować w promocję, by trafić do potencjalnych kupujących. Duża konkurencja, poznanie tajników związanych z wyszukiwaniem i SEO – to ważne kroki w prowadzeniu tego typu działalności.

Sprzedaż płodów rolnych można rozpocząć, korzystając ze znanych platform, jak np. OLX lub poszukać takie portale, które są dedykowane rolnikom, a skupiają różnych producentów rolnych – z całego kraju. To spore ułatwienie, ponieważ wystarczy zarejestrować się, wystawić swoją ofertę, a nabywcy zgłoszą się sami. W tym wypadku cały proces promocyjny leży po stronie właściciela portalu.

Przeczytaj także: Wakacje składkowe w 2025 roku – to opcja dla rolników dwuzawodowców!

Platformy sprzedażowe dla rolników

Jedną z takich platform jest np. „Polski e-bazarek” działający pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a organizowany przez wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w Radomiu. To właśnie w tej przestrzeni rolnicy mogą  bezpłatnie zamieszczać ofertę produktów wytworzonych we własnych gospodarstwach rolnych.  Dzięki temu przedsięwzięciu konsumenci mają okazję kupić świeże i nieprzetworzone wyroby „prosto od rolnika”. Aby móc sprzedawać produkty, należy posiadać status: producenta rolnego, producenta i przetwórcy regionalnej i ekologicznej żywności, Koła Gospodyń Wiejskich, twórcy rękodzieła ludowego, hodowcy, usługodawcy usług agroturystycznych, rolniczych, czy sprzedawcy maszyn i urządzeń rolniczych. To miejsce, gdzie rolnicy sprzedają nie tylko owoce czy warzywa, ale także produkty nabiałowe, usługi agroturystyczne i rolnicze. Inne platformy dla rolnika to np. lokalnyrolnik.pl.

Coraz więcej rolników prowadzi swoje gospodarstwa, posiłkując się komputerem, a nawet smartfonem. Warto wiedzieć jednak, że wystawione w Internecie oferty na platformie sprzedażowej powinny być wizualnie atrakcyjne. Ważne jest przyciągające spojrzenia zdjęcie, rzetelny opis produktu i gospodarstwa, z którego pochodzi. Działalność online to dobry sposób na to, aby zmonetyzować ciężką pracę i skorzystać z nowoczesnych wariantów sprzedażowych.

Sprzedaż produktów rolnych online: social media

W temacie sprzedaży online ważne są tzw. social media, jak: Instagram, Facebook, Tik Tok – to miejsca, w ramach których również można dotrzeć do potencjalnych klientów i zaproponować im zakupy. Warto więc zatroszczyć się o sprawne i regularne prowadzenie własnych profili poprzez publikowanie atrakcyjnych zdjęć i filmów, np. takich które pokażą proces uprawy, plony, zbiory, a także finalny produkt. Należy zadbać także o zaangażowanie, odpowiadając na pytania klientów i komentując ich reakcje.

Fot. envato elements

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. grudzień 2025 12:02