StoryEditor

Zalegające w silosie zboże i niskie ceny? Rolnicy chcą zmian w transporcie

Rolnicy z OOPR zaprezentowali trzecie rozwiązanie, którego wprowadzenie ma na celu zwiększenie stabilizacji na rynku zbóż. Na czym miałoby polegać?

03.10.2025., 14:00h

Rolnicy przekazali kolejny postulat, który znalazł się na liście 22 rozwiązań Ogólnopolskiego Oddolnego Protestu Rolników, którzy zamiast protestować próbują rozmawiać z resortem rolnictwa. Niestety nadal Stefan Krajewski, minister rolnictwa nie odpowiedział rolnikom na wysłane 8 września dokumenty. Rolnicy czekają na informację zwrotną, czy będą wzięte pod uwagę i rozważone.  

- Chcemy wprowadzenia zasad AgriFirst, czyli priorytetu w transporcie zbóż i żywności poprzez porty i kolej. AgriFirst to działanie rozsądne i ograniczone. Ono będzie dotyczyć konkretnego wolumenu, który co roku będzie zapewniał stabilność na rynku. A dlaczego? Bo państwo potrzebuje zagwarantować, że strategiczne ilości zbóż będą miały pierwszeństwo w logistyce, co przełoży się bezpośrednio na bezpieczeństwo żywnościowe, jak i stabilność na rynku – mówi Jacek Buszta, rolnik i członek OOPR.

Priorytet logistyczny „Agri First” – trzeci postulat OOPR

Priorytet w transporcie dotyczyłby kolei, portów morskich, terminali przeładunkowych.

- Bezpieczeństwo żywnościowe państwo ma obowiązek zagwarantować, że określony wolumen zbóż (np. pszenica konsumpcyjna, kukurydza paszowa) zawsze będzie miał pierwszeństwo w logistyce, aby unikać blokad eksportu i załamania cen. Stabilizacja rynku nie obejmuje całego zboża, lecz tylko ilości strategiczne ustalone corocznie (np. 4–5 mln ton), które muszą być sprawnie wywiezione lub przerobione - czytamy w opisie postulatu. 

Według rolników duże koncerny korzystają z uprzywilejowanego dostępu do logistyki, a rolnicy oraz mniejsze przedsiębiorstwa przechodzą na koniec kolejki.

- „Agri First” gwarantuje im minimalnie niezbędne zdolności wywozowe – podaje OOPR.

Jak rolnicy chcieliby wdrożyć rozwiązanie?

W Polsce według rolników należałoby corocznie ustalać wolumen strategiczny (na podstawie danych GUS, IUNG, KOWR). Ponadto konieczne byłoby wprowadzenie obowiązkowej rezerwacji przepustowości kolejowej i portowej na ten wolumen oraz powołanie krajowego koordynatora ds. logistyki rolnej (MRiRW + Ministerstwo Infrastruktury).

Z kolei na poziomie unijnym należałoby wpisać żywność na listę towarów strategicznych w ramach korytarzy TEN-T. Według rolników z OOPR państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczania priorytetów logistycznych dla wolumenów strategicznych.

- Zasada „Agri First” nie oznacza blokowania całej gospodarki ani przywileju dla każdego transportu zboża. To rozwiązanie rozsądne i ograniczone – dotyczy tylko wolumenu strategicznego, który co roku gwarantuje stabilność rynku i bezpieczeństwo żywnościowe Polski – wyjaśniają rolnicy. Dodają, że dzięki temu rozwiązaniu polskie zboże nie zalegałoby w silosach, a rolnicy nie tracą finansowo przez wąskie gardła logistyczne.

- „Agri First” to rozwiązanie odpowiedzialne, realistyczne i wykonalne które chroni rolników, konsumentów i interes publiczny, a jednocześnie nie narusza zasad konkurencji, bo obejmuje tylko jasno określony wolumen strategiczny – dodaje OOPR w piśmie do ministra.

Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 23:25