StoryEditor

Obniżenie dopłat bezpośrednich: kiedy i jakie decyzje po kontroli PIP?

Rolnicy ubiegający się o dopłaty bezpośrednie podlegają od tego roku normom warunkowości społecznej. Jeśli nie będą przestrzegać BHP i prawa pracy, ARiMR zmniejszy im dopłaty bezpośrednie. Jaka decyzja musi być wydana przez PIP, aby kara została naliczona?

11.09.2025., 19:00h

Państowowa Inspekcja Pracy kontroluje gospodarstwa pod kątem spełnienia określonych prawem wymagań mających zapewnić BHP w gospodarstwie. Za każde przewinienie Agencja naliczy odpowiednią liczbę punktów karnych. Naruszenie jest oceniane pod kątem wagi stwierdzonej niezgodności w skali punktowej.

PIP wydała pod koniec lipca br. broszurę informacyjną zatytułowaną „BHP w indywidualnych gospodarstwach rolnych”.

Resort rolnictwa podał również punktację za naruszenia, które wpływają na zmniejszenie dopłat bezpośrednich w rozporządzeniu z 14 sierpnia 2025 r., które weszło w życie 5 września. 

Za 50 punktów, ARiMR obetnie 3 proc. dopłat. Za 51-60 punktów rolnik straci 5 proc., za 61-70 punktów - 10 proc., za 71-80 punktów 50 proc., a powyżej  81 punktów straci 100 proc. dopłat.

- Przestrzeganie przepisów BHP to jeden ze sprawdzonych sposobów uniknięcia wypadków. A rolnictwo wciąż pozostaje jedną z bardziej niebezpiecznych dziedzin gospodarki – podkreśla Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.

Decyzja PIP ustna czy pisemna? 

W Rządowym Centrum Legislacyjnym pojawił się projekt, który uściśla kwestie dotyczące wydawania decyzji przez PIP. 

W projekcie proponuje się doprecyzowanie, że punkty zostaną przypisane tylko tym niezgodnościom, które zostały stwierdzone w decyzji wydanej w formie pisemnej. PIP wydaje również decyzje w formie ustnej ale dotyczą one uchybień, które mogą zostać naprawione w trakcie kontroli lub po jej zakończeniu, dlatego proponuje się doprecyzowanie przepisów aby odnosiły się tylko do decyzji wydanych w formie pisemnej.

Kary administracyjne określone w rozporządzeniu będą stosowane w odniesieniu do wniosków złożonych nie wcześniej niż w 2025 r.

- Oczekiwanym efektem jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu kar administracyjnych w ramach mechanizmu warunkowości społecznej, który zapewnieni zgodność wsparcia wypłacanego polskim rolnikom z przepisami UE oraz przepisami krajowymi - czytamy w uzasadnieniu projektu. 

Niezgodność z wymogami warunkowości społecznej - punktacja za przewinienia

Prezentujemy naruszenia, a w nawiasach znajdują się punkty za zasięg, dotkliwość i trwałość przewinień:

  • Niepodjęcie przez pracodawcę działań wpływających na poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (1,1,1)
  • Brak działań pracodawcy w zakresie zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy (1,1,1)
  • Nieprawidłowa organizacja służby BHP (2,2,2)
  • Brak zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy i niewyznaczenie pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy i wykonywanie działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (1,2,1)
  • Nieprzeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą lub brak zapoznania z jej wynikami pracowników (2,2,2)
  • Brak ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy, niesporządzenie dokumentacji powypadkowej, nieprowadzenie rejestru wypadków przy pracy oraz niepodjęcie działań ograniczających zagrożenie (1,2,1)
  • Nieinformowanie pracowników o istniejących zagrożeniach (1,1,1)
  • Brak konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami: zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy; oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac; tworzenia służby bhp; szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (1,1,1)
  • Brak przeszkolenia pracowników w zakresie BHP (1,2,2)
  • Brak zapewnienia, aby maszyny udostępniane pracownikom były właściwe do rodzaju wykonywanej pracy, odpowiednio przystosowane oraz użytkowane w sposób niepogarszający bezpieczeństwa i zdrowia pracowników (1,1,1)
  • Eksploatowanie maszyn wprowadzonych do obrotu przed 1 stycznia 2003 r., wobec których nie przeprowadzono procedury dostosowania do wymagań minimalnych określonych w rozporządzeniu w sprawie BHP użytkowania maszyn (1,2,2)
  • Brak zapewnienia okresowych oraz specjalnych kontroli maszyn narażonych na pogorszenie stanu technicznego mogącego powodować sytuacje niebezpieczne (1,2,1)
  • Brak wyposażenia maszyn z własnym napędem w wymagane zabezpieczenia techniczne (1,1,1)
  • Brak wyposażenia maszyn w urządzenia zatrzymania awaryjnego, brak wyposażenia w środki ochrony przed zagrożeniami emisją lub wyrzucaniem substancji, materiałów lub przedmiotów, a także odpowiednie obudowy lub urządzenia wyciągowe (2,2,1)
  • Brak zapewnienia pracownikom dostępu do instrukcji użytkowania maszyn (1,1,1)
  • Brak szkolenia pracowników w zakresie bezpiecznego użytkowania maszyn oraz szkoleń dla pracowników wykonujący naprawy (1,2,1)
  • Brak poinformowania pracownika o zmianie warunków zatrudnienia (1,1,1)
  • Zawarcie umowy o pracę bez określenia wszystkich wymaganych elementów, takich jak strony umowy, adres siedziby lub zamieszkania pracodawcy, rodzaj umowy, data jej zawarcia, warunki pracy i płacy i brak przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia (1,1,1)
  • Niepoinformowanie pracownika o warunkach zatrudnienia w ciągu 7 dni od nawiązania stosunku pracy (1,1,1)
  • Niepoinformowanie pracownika w terminie 7 dni o zmianie adresu swojej siedziby (1,1,1)
  • Zawarcie umowy o pracę na okres próbny z naruszeniem dopuszczalnych limitów czasowych albo ponowne zawarcie umowy próbnej z tym samym pracownikiem bez zmiany rodzaju pracy (1,1,1)
  • Nieustalenie systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych w wymaganej formie i brak zawarcia porozumienia z organizacjami związkowymi (1,1,1)
  • Nieprzeprowadzenie szkoleń i nieponiesienie przez pracodawcę kosztów tych szkoleń (1,1,1)
Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. grudzień 2025 03:36