Nowe przepisy drogowe 2022. Czasowe wycofanie pojazdu – ile to kosztuje, ile oszczędzamy?

Możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu pojawiła się w znowelizowanym Prawie o ruchu drogowym 4 września 2022 roku. Sprawdzamy, które pojazdy można wycofać z ruchu i na jakich zasadach. Przypominamy też o możliwości zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu i zmianie cennika opłat.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu – czy można wycofać ciągnik rolniczy?
Pojazd (poza samochodem osobowym) może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Samochód osobowy tymczasem może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Czasowe wycofanie pojazdu – ile to kosztuje, ile oszczędzamy
Nic oczywiście za darmo. Za decyzję o czasowym wycofaniu z ruchu należy uiścić opłatę, która w przypadku wycofania pojazdu na okres 2 miesięcy wynosi 80 złotych. W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż wspomniane 2 miesiące, końcową opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc o:
- 4 zł – od 3 do 12 miesiąca
- 2 zł – od 13 do 24 miesiąca
- 0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca
Nalepki na szybę, karta pojazdu, tablice rejestracyjne
Tymczasem wcześniej, bo od 31 stycznia tego roku zaczął obowiązywać przepis pozwalający na zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu. Tym samym o braku konieczności wymiany tablic rejestracyjnych przy zakupie auta z drugiej ręki, które było już zarejestrowane w Polsce.
– Zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu jest możliwe, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie dotyczy tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL – objaśnia Ministerstwo Infrastruktury.
Zmiana tablic na regionalne jest oczywiście możliwa, ale dobrowolna. Jak czytamy, obecnie łączny koszt nowych tablic rejestracyjnych, nalepki kontrolnej i opłaty ewidencyjnej to 99,50 zł.
Brak opłaty za tablice rejestracyjne, ale i brak identyfikacji z regionem
Przepis o brak konieczności wymiany tablic rejestracyjnych na lokalne nie przypadł do gustu Wojciechowi Krawczykowi, dyrektorowi wydziału komunikacji, transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego Starostwa Powiatowego w Gnieźnie.
– Oczywiście unikamy w ten sposób opłaty, co jest dobrą wiadomością, niemniej jednak automatycznie przestajemy się jakby identyfikować z własnym powiatem, co już – moim zdaniem – takie dobre już nie dobre – uważa.
fot.: Pixabay