StoryEditor

Olej rzepakowy wypierany przez gratisy ze słonecznika. Struktura sprzedaży olejów roślinnych

O strukturze sprzedaży olejów roślinnych w Polsce rozmawiamy z Arkadiuszem Gasidłą, szefem zaopatrzenia surowcowego ZT Bielmar Sp. z o.o.

03.07.2025., 08:00h

Udział sprzedaży oleju rzepakowego w Polsce wynosi zwykle ok. 93%, w roku 2024 olej słonecznikowy jednak zaczął nieco wypierać olej rzepakowy z rynku. Za przyczynę tego stanu rzeczy ekspert uznał sprzedaż wiązaną sieci hipermarketów, które sprzedając w pakietach olej rzepakowy dodawały do niego tańszy olej wyprodukowany ze słonecznika. Konsekwencja tego była wyraźna, bo udział oleju słonecznikowego wzrosła o ok. 5%, oczywiście kosztem rzepaku.

W rozmowie zabrakło też odniesienia się do stanu zapasów, ale tym razem oglądanych od strony przetwórcy rzepaku.

Arkadiusz Gasidło powiedział, że na koniec tego sezonu pozostanie ok. 300 tys. t rzepaku, ale chcąc utrzymać przerób na stałym poziomie na koniec następnego sezonu, a nawet przy dobrych zbiorach dojdziemy do 100–130 tys. t.

Zobacz także: Surowca brakuje, a importuje się produkty ze Wschodu

Pojawia się też zagrożenie, że chcąc nadal tłoczyć podobne ilości musimy się liczyć w niedoborami rzędu 400–600 tys. ton, które musimy pokryć importem.

Juliusz Urban
Autor Artykułu:Juliusz Urbanekspert ds. rynku zbóż top agrar Polska, doktor agronomii UP i absolwent MBA UE we Wrocławiu, wiele lat zarządzał skupem u dużego dystrybutora, był prezesem firmy przetwórstwa rzepaku, miał także własną firmę brokerską.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
08. lipiec 2025 13:05