16 października ARiMR uruchomiła możliwość wnioskowania o pomoc, rolnikom, u których w gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem wrześniowej powodzi w 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r.
Wczoraj uruchomiono również pomoc w postaci tanich kredytów dla rolników oraz pomoc dla poszkodowanych przez zalania rolników z Żuław.
Informacje na temat wszystkich aktualnych naborów wniosków znajdziesz w kategorii FINANSE
Do kiedy wnioski i komu przysługuje pomoc?
Wnioski o pomoc można składać od 16 października do 31 października 2025 r. za pośrednictwem PUE ARiMR. To pomoc publiczna pochodząca z budżetu państwa.
- Formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE ARiMR).
- Producent rolny składa wniosek po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji Zaloguj do PUE .
- Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji (PUE ARiMR).
Pomoc przysługuje, rolnikowi:
-
któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
-
będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
-
w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, i które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę.
Kto nie otrzyma pomocy?
ARiMR określiła również, że o pomoc nie mogą się ubiegać rolnicy, którzy już wnioskowali o pomoc w postaci zwrotu podatku rolnego za klęski które wystąpiły w 2024 r: grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne, huragan, susza i powódź we wrześniu 2024 r. - klęska żywiołowa, klęski które wystąpiły w 2024 r: deszcz nawalny, powódź.
Jakie dokumenty należy dołączyć?
- informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej,
- oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
- oświadczenie, że wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego,
- kopię protokołu oszacowania szkód
- kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r.,
- kopię deklaracji na podatek rolny na 2024 r
- kopie dokumentów potwierdzających wysokość odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń.
Jaka wysokość pomocy?
Pomoc dla rolników stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r.
Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć 100% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej.
Wszystkie szczegóły wraz instrukcją wypełnienia wniosku znajdują się TUTAJ.
