Według S&P Global Platts chiński eksport biodiesla i oleju napędowego ze źródeł odnawialnych w 2025 r gwałtownie spadnie. Poziom 620 mln l, będzie najniższym od czterech lat, a warto przypomnieć, że w szczytowych latach 2023 i 2024 dochodził już do 900 mln l. Na ograniczenia eksportu, a co za tym idzie także produkcji biodiesla w Chinach wpływają cła przywozowe w UE i Wielkiej Brytanii.
Chiny lecą na biodieslu
Dotychczas prawie 80% chińskiej produkcji biodiesla trafiało do Unii Europejskiej, ale w tym roku eksport spadł o 40%, co doprowadziło do 30-procentowego spadku produkcji krajowej wynoszącej 1,87 mld l. Z liczby ponad 40. chińskich producentów 25% zamknęło już swoje zakłady.
Jednym z decydujących o niskich cenach komponentem w produkcji chińskich biopaliw były subwencjonowane przez skarb państwa UCO (oleje przepalone). Teraz po zamknięciu programu ulg proeksportowych powstaje luka w zagospodarowaniu niemal 5,2 mld l chińskiej produkcji UCO. Żeby ratować segment biopaliw Chiny chcą ten ogromny strumień zużytych olejów przekierować do produkcji paliwa lotniczego SAF.
Według USDA, w 2025 r. zdolność produkcyjna SAF w Chinach ma w...
