Ta strona używa cookie w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki.

Zgadzam się

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Portal partner

Eksport chińskich produktów cały czas w górę

21.05.2018

Drukuj

Eksport chińskich produktów cały czas w górę

Artykuł dostępny

Dobry eksport, lepszy import


Od 2003 r. do 2014 r. chiński eksport rolniczy zwiększył się z 21,24 miliardów dolarów do 71,96 miliardów dolarów, co daje 11,73% wzrost w ciągu roku. Import również się zwiększył – z 18,89 miliardów do 122,54 miliardów dolarów, ze średnim rocznym wzrostem o 18,53%. Współczynnik wzrostu importu wynosi 1,58 względem współczynnika eksportu.

r e k l a m a



Chiny to kraj bardzo rozległy, z ogromnymi zasobami i stosunkowo dużą siłą roboczą. W 2014 r. trzy największe kategorie produktów, czyli pochodzenia wodnego, warzywa i owoce oraz produkty mięsne, stanowiły 30,15% wszystkich eksportowanych produktów rolniczy i 25,6% wszystkich eksportowanych z Chin towarów.

Ogólnie rzecz biorąc, eksport produktów pochodzących z rolnictwa jest spory, jednak produkty wymagające intensywnej uprawy ziemi stanowiły tylko 0,83% eksportu w 2014 r. Od kiedy Chiny dołączyły do Światowej Organizacji Handlu (WTO), sprzedaż produktów rolniczych ciągle rosła, ale pozostawała skoncentrowana na rynkach kilku krajów Azji, Europy, Ameryki Północnej i Afryki.

W ostatnich latach eksport do Japonii, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Malezji, Indonezji i kilku innych krajów i regionów osiągnął 90%.

Najlepiej sprzedaje się herbata


Spośród innych towarów, herbata, kukurydza i świeże warzywa są najważniejszymi produktami eksportowymi Chin, chociaż wartość sprzedaży kukurydzy stopniowo malała – z 15,68% udziału w światowym rynku w 2003 r. do mniej niż 1% w 2013 r.

Od 2003 r. udziały w rynku takich produktów jak miód, warzywa, ryż, cukier i innych stopniowo maleje. W ciągu ostatnich dziesięciu lat tylko herbata cały czas stanowi ponad 10% udziału w światowym rynku, ze średnią wartością 13,24% i ma dość silną, konkurencyjną pozycję. Udział innych produktów wynosi poniżej 5%.

Biorąc pod uwagę indeks konkurencyjności handlowej, ryż, herbata i inne produkty rolnicze osiągają wartości powyżej 0, co jest pozytywnym wynikiem, a wartości dla diesla i warzyw wynoszą prawie 1, co oznacza, ze te produkty są konkurencyjne na rynkach światowych.

Peiwen Wang, opr. al

Polecane dla Ciebie:

article icon

Wzrost cen tuczników – zarówno w Niemczech, jak i w Polsce!

Czytaj

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii