JBS chce wzmocnić swoją pozycję dzięki nowym inwestorom
Brazylijska firma mięsna JBS planuje w tym roku wejść na giełdę w USA. Na razie spółka notowana jest jedynie na Giełdzie Papierów Wartościowych w São Paulo. Według Reuters największy na świecie producent mięsa chce dzięki podwójnemu notowaniu przyciągnąć nowych inwestorów i wzmocnić swoją pozycję na międzynarodowych rynkach kapitałowych.
Sprawdź też: Wołowina z Brazylii z certyfikatem UE. Carrefour szykuje się na Mercosur
JBS w liczbach – setki zakładów, tysiące pracowników i miliardowe obroty
JBS jest jedną z największych firm spożywczych na świecie. Firma ta określa siebie jako największego producenta wołowiny, największego producenta drobiu i drugiego co do wielkości producenta wieprzowiny.
Firma podaje, że posiada ponad 250 zakładów produkcyjnych w 17 krajach i dostarcza swoje produkty do ponad 180 państw. Firma została założona 71 lat temu w Brazylii i obecnie zatrudnia 280 000 osób na całym świecie. Sprzedaż w 2023 r. wyniosła około 64,2 mld euro.
JBS chce być notowany na dwóch giełdach
Po zakończeniu procesu rejestracji w amerykańskich urzędach zarząd spółki zwołał nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy na 23 maja. Spółka ogłosiła to w tym tygodniu. Obecni akcjonariusze zagłosują następnie nad propozycją podwójnego notowania akcji JBS na giełdzie nowojorskiej (NYSE) i brazylijskiej giełdzie B3.
Głosowanie w sprawie IPO w rękach mniejszościowych akcjonariuszy JBS
Jeśli akcjonariusze wyrażą zgodę, spółka prawdopodobnie rozpocznie oferowanie swoich akcji na rynku amerykańskim już w czerwcu tego roku. Transakcja wymaga jednak jeszcze zatwierdzenia przez brazylijski organ nadzoru papierów wartościowych.
Według spółki decyzyjność przysługuje akcjonariuszom mniejszościowym, którzy posiadają nieco ponad 30% akcji w wolnym obrocie. Dwaj najwięksi udziałowcy spółki, J&F i BNDESpar, zobowiązali się nie brać udziału w głosowaniu. Przypomnijmy, że nie tylko JBS zdecydowała się na pierwszą ofertę publiczną (IPO) – Fonterra rozważa albo sprzedaż swoich marek, albo wejście wybranych jednostek na giełdę:
Czym jest pierwsza oferta publiczna (IPO)?
Pierwsza oferta publiczna inaczej też IPO, czyli z ang. Initial Public Offering, to sytuacja, w której część firmy zostaje przekształcona w osobną spółkę i wprowadzona na giełdę, aby sprzedać jej udziały inwestorom. To sposób na pozyskanie pieniędzy na rozwój, ale wiąże się też z utratą pełnej kontroli nad daną działalnością.
Źródło: topagrar.com
