StoryEditor

Rumunia i Ukraina – strategiczne partnerstwo i porty nad Dunajem

Ukraina i Rumunia zacieśniają współpracę w dziedzinie rolnictwa, handlu i integracji europejskiej. Prezydenci obu krajów rozmawiali o osiągnięciach i planach partnerstwa. Eksport ukraińskich produktów rolnych wzrósł 1,5-krotnie, a obroty towarowe portów naddunajskich stały się rekordowe.
15.01.2024., 09:30h

Eksport ukraińskich produktów przez Rumunię wzrósł do 3 mln ton miesięcznie

Jak podkreślił Wołodymyr Zełenski podczas rozmowy z prezydentem Rumunii Klausem Iohannisem, strategiczne partnerstwo między ich państwami, ogłoszone w ubiegłym roku, już przynosi konkretne korzyści.

Według Zełenskiego eksport ukraińskich produktów przez Rumunię wzrósł z 2 milionów ton do 3 milionów ton miesięcznie. Zgodzili się także na dalsze zwiększenie przepustowości przejść granicznych, aby osiągnąć celowy poziom 4 milionów ton.

Zobacz także: Ukraiński poziom eksportu cukru bije rekordy

Zełenski wyraził także zadowolenie z decyzji Rady Europejskiej o rozpoczęciu negocjacji w sprawie przystąpienia Ukrainy i Mołdawii do UE. Podziękował Rumunii za poparcie tej decyzji i gotowość do dzielenia się własnym doświadczeniem w zakresie integracji europejskiej.

Porty nad Dunajem – kluczowe dla ukraińskiego rolnictwa

Ukraina i Rumunia nie tylko współpracują na poziomie politycznym, ale także na poziomie gospodarczym. Szczególnie ważną rolę odgrywają porty nad Dunajem, które są głównym obecnie kanałem eksportu ukraińskich produktów rolnych.

Szef Administracji Morskich Portów Ukrainy Jurij Łytwyn przedstawił główne wyniki pracy nad rozwojem portów Dunajskiego klastra.

- Porty nad Dunajem pozostały są niezawodną drogą eksportową. Dlatego optymalizujemy ich pracę. W 2023 roku osiągnęliśmy rekordowe wyniki – przez porty nad Dunajem przeszło ponad 29 milionów ton ładunków rolnych. To prawie sześciokrotny wzrost w porównaniu z okresem przedwojennym. Również liczba stoczni wzrosła dwukrotnie – 13 045 jednostek w porównaniu z 8 944 w 2022 roku – powiedział Łytwyn.

image

Zawieszenie cła na import z Ukrainy - konflikt w Komisji Europejskiej!

Według niego wspólnie z biznesem uruchomione zostały 23 punkty przeładunkowe, a także realizowane są kolejne 15 takich projektów inwestycyjnych w portach Izmaiłu i Reni.

- Wykonaliśmy eksploatacyjne pogłębianie dna, co zwiększyło liczbę statków tranzytowych. Zwiększono liczebność załogi. W porcie Reni przy nabrzeżach jednocześnie znajdowały się 22 statki morskie i 40 barek – zaznaczył Łytwyn, dodając, że porty nad Dunajem są kluczowe dla ukraińskiego rolnictwa.

Mkh na podst. Ministerstwo Rozwoju Wspólnoty, Terytoriów i Infrastruktury; Biuro Prezydenta Ukrainy

Fot: Canva

Maria Khamiuk
Autor Artykułu:Maria Khamiukdziennikarz, współpracownik PWR Online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
29. kwiecień 2024 11:06