Fonterra zmienia strategię i oddaje część działalności
Jak ogłoszono w piątek (22 sierpnia), nowozelandzki gigant mleczarski Fonterra porozumiał się z Lactalis – największym na świecie koncernem mleczarskim – w sprawie sprzedaży swojego globalnego biznesu konsumenckiego oraz powiązanych z nim działań. Transakcja jest elementem strategii restrukturyzacji, której celem jest skupienie się na kluczowych obszarach działalności i zwiększenie efektywności finansowej spółdzielni.
Przypomnijmy, że „plotki” dot. zakupu części biznesu nowozelandzkiej Fonterry przez francuskiego giganta pojawiły się jeszcze w maju bieżącego roku. Pisaliśmy o tym wcześniej w artykule „Fonterra rozważa sprzedaż swoich marek. Kolejna zmiana na rynku mleka?”.
Wartość transakcji warta miliardy euro
Wartość sprzedaży ustalono na 3,845 mld USD, co odpowiada około 3,288 mld euro. Jak podaje spółdzielnia, transakcja wymaga jednak jeszcze uzyskania zgód członków Fonterry oraz zezwoleń odpowiednich organów regulacyjnych w kilku krajach, w tym Nowej Zelandii, Australii, Kuwejcie, Nowej Kaledonii i Arabii Saudyjskiej.
Członkowie spółdzielni mają podjąć decyzję podczas nadzwyczajnego walnego posiedzenia, które zaplanowano na koniec października lub na początek listopada.
Fonterra nadal będzie dostarczać mleko
Umowa sprzedaży przewiduje, że Fonterra na podstawie długoterminowych kontraktów będzie nadal dostarczać surowe mleko, składniki mleczarskie i inne produkty do sprzedanych działów biznesowych.
Dzięki temu w produktach znanych marek, takich jak Anchor czy Mainland, nadal znajdować się będzie mleko pochodzące od nowozelandzkich rolników.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Lactalis i Fonterra znalazły się na liście Top 20 największych mleczarni na świecie. Jakie inne mleczarnie dominowały na światowym rynku według ubiegłorocznego rankingu?
Fonterra wybrała sprzedaż zamiast wejścia na giełdę
Prezes Fonterry Peter McBride poinformował, że w ciągu ostatnich 15 miesięcy spółdzielnia szczegółowo analizowała różne scenariusze, w tym sprzedaż biznesu oraz możliwość przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO).
Ostatecznie zdecydowano się na sprzedaż, ponieważ pozwala ona uzyskać korzystną cenę oraz daje możliwość szybszego przekazania zysków członkom spółdzielni.
Źródło: topagrar.com
