StoryEditor

Paliwo rolnicze - jest czy go nie ma? Rolnicy zgłaszają problemy

Podczas gdy urzędy miast i gmin liczą kwoty zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze na podstawie wniosków złożonych w sierpniu, rolnicy liczą na to, że uda im się kupić paliwo do wykonania potrzebnych prac polowych. O ile w detalu oleju napędowego nie brakuje, o tyle w hurcie o jego zakup bywa trudno i to w ilościach poniżej zapotrzebowania gospodarzy.
19.09.2023., 21:09h
Problemy z hurtowym zakupem oleju napędowego pojawiły się już kilka tygodni temu, gdy kończyły się żniwa, ale rozpoczynały się uprawki pożniwne, orki pod rzepak i siewy rzepaku oraz poplonów ścierniskowych. Teraz jesienne orki i siewy wchodzą w kulminacyjny moment, dlatego wielu rolników z niepokojem patrzy na sytuację na rynku. I nie są to wyssane z palca obawy, ale rzeczywiste problemy.

Gdzie jest paliwo dla rolników? Na stacjach benzynowych...


- Zadzwoniłem wczoraj do stałego dostawcy paliwa, u którego kupuję jednorazowo od 2 do 4 tys. litrów ropy. Zawsze zamawianie było bezproblemowe i najpóźniej następnego dnia paliwo dowożono do gospodarstwa. Teraz usłyszałem, że muszę poczekać kilka dni, bo w hurcie brakuje paliwa i na pewno nie przywiozą tyle ile zamówiłem tylko tyle ile będzie. A cena wyższa niż w detalu na stacji, a zawsze było odwrotnie - relacjonuje nam rolnik z Wielkopolski.

Sytuacja rzeczywiście jest nietypowa. Na świcie ceny paliw rosną. W Polsce natomiast od kilu tygodni krajowy gigant Orlen utrzymuje niskie ceny na stacjach w sprzedaży detalicznej, ale w hurcie ceny są wyższe i o zakup dużych ilości oleju napędowego coraz trudniej.

- Dziś chciałam zamówić tyle paliwa co zwykle, czyli 3 tys. litrów jednorazowo. Pani z firmy handlowej mnie poinformowała, że nie dość iż są limity zakupu to jeszcze muszą uzyskiwać na to zgody. Rafineria wydziela paliwo w hurcie i ceny są droższe niż w detalu. W tym przypadku 6,06 zł na stacji benzynowej i 6,16 zł w sprzedaży hurtowej - skarży się właścicielka gospodarstwa rolnego w woj. pomorskim.

W świetle powyższego nie dziwi fakt, że kto może i ma blisko do stacji benzynowej, ten jedzie tam ciągnikiem zatankować, bo olej napędowy jest i to tańszy niż w hurcie.

Samorząd rolniczy interweniuje  w sprawie paliwa w rządzie


Po pierwszych sygnałach od rolników o problemach z paliwem Wielkopolska Izba Rolnicza wystosowała pismo do Ministra Aktywów Państwowych Jacka Sasina  WIR apelowała do ministra  jako osoby nadzorującej funkcjonowanie Spółki Orlen, która jest głównym dostawcą paliwa na rynku hurtowym, o pilną interwencję w tej sprawie i zapewnienie właściwych ilości paliwa dla rolników.

Samorząd rolniczy z Wielkopolski doczekał się odpowiedzi od Spółki ORLEN Paliwa, która poinformowała, że GK ORLEN wywiązuje się ze wszystkich obowiązujących kontraktów, które zawarła z odbiorcami hurtowymi. Spółka dodaje w piśmie do WIR, że dostawy benzyny i oleju napędowego do wszystkich klientów zewnętrznych oraz na stacje paliw ORLEN przebiegają bez zakłóceń.

- Produkcja własna w rafineriach w Płocku i Gdańsku, uzupełniana dostawami z zagranicy realizowanymi przez koncern, jest wystarczająca, aby wszyscy odbiorcy, którzy posiadają umowy z GK ORLEN, otrzymywali ilość paliwa wynikającą z podpisanych umów oraz składanych w każdym miesiącu deklaracji - czytamy w odpowiedzi na pismo WIR.

ORLEN podkreśla, że monitoruje rynek i analizuje działania,  które mogłyby stabilizować rynek w przypadku, gdyby pozostałe firmy działające na rynku hurtowym nie zapewniały odpowiedniej podaży paliw. Zaznacza też, że jest przygotowany na realizację swoich zobowiązań względem dotychczasowych klientów, zgodnie z treścią podpisanych umów. Nie może natomiast  zagwarantować paliwa dla wszystkich odbiorców, którzy do tej pory zaopatrywali się u innych dostawców. W ostatnim czasie wielu przedsiębiorców  próbuje rozpocząć lub zwiększyć zakres współpracy z ORLEN, jednak koncern w pierwszej kolejności musi wywiązać się już z podpisanych kontraktów.

Także Krajowa Rada Izb Rolniczych interweniowała w tej sprawie w resorcie rolnictwa. Ten z kolei skierował wniosek KRIR do resortu aktywów państwowych. Krajowa Rada Izb Rolniczych poinformowała w nim, że dystrybutorzy odmawiają dostaw tego paliwa lub proponują ceny wyższe niż obowiązujące na stacjach paliw.
- Taka sytuacja ma poważny wpływ na funkcjonowanie rolnictwa w okresie natężenia jesiennych prac polowych. Opłacalność produkcji rolnej w dużej mierze zależy od stabilności oraz kosztów pozyskania paliw i energii, dlatego KRIR wnioskuje o rozważenie możliwości poprawy dostępności oleju napędowego dla rolników oraz przeanalizowanie przyczyn wyższych cen na rynku hurtowym - czytamy we wniosku KRIR.

Hurtowe i detaliczne ceny paliw


Jak informuje serwis e-petrol, nadal trendy światowe pokazują wzrost cen paliw, tymczasem w kraju nadal ceny paliw utrzymują niższe poziomy i nie ma oznak by miało się to zmienić.



Największy krajowy producent paliw Grup Orlen, która ma 65 proc. udziału w rynku w swoim cenniku miała we wtorek 19 września następujące ceny paliw:

- Olej napędowy Ekodiesel - 4,75 zł/l-
- Olej napędowy Arktyczny - 5,11 zł/l,
- Olej napędowy grzewczy Ekoterm - 4,38 zł/l
- Benzyna bezołowiowa Eurosuper 95 - 4,75 zł/l
- Benzyna bezołowiowa Eurosuper 98 - 5,14 zł/l

Średnie hurtowe ceny paliw w Polsce na dziś to:

- Pb 98 - 5,14 zł/l
- Pb 95 - 4,75 zł/l
- ON - 4, 77 zł/l
- OPL - 4,38 zł/l

Natomiast średnie detaliczne ceny paliw to: 

- Pb 98 - 6,99 zł/l
- Pb 95 - 6,39 zł/l
- ON - 6,25 zł/l
- LPG - 2,89/l

Źródło: KRIR, WIR, e-petrol
Fot: Envato Elements
Bartłomiej Czekała
Autor Artykułu:Bartłomiej Czekała Redaktor naczelny portalu topagrar.pl, dyrektor PWR online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
18. kwiecień 2024 12:37